DE JUISTE FIETSMAAT
(Al even belangrijk als de fietser ....)

 

Een nieuwe racefiets aanschaffen vergt nogal wat voorbereiding.  In deze bijlage helpen we u graag een handje.  Wat we wel kunnen stellen is dat de theorie niet altijd strookt met de praktijk. U goed voelen op de fiets is en blijft nog steeds het voornaamste.  Destijds had Fignon 2 jaar nodig om "zijn" ideale zadelhoogte te vinden ...u ziet maar... 

Bij aankoop van een race fiets dient men rekening te houden met een 7 tal lichaamsmaten waarvan enkel de belangrijkste hier verder besproken worden;

Tussenbeen
lengte
Lengte
dijbeen
Lengte
scheenbeen
Lengte romp Armlengte Lengte
onderarm

De frame maat (hoogte) is de afstand gemeten vanuit het center van de bracket as tot het snijpunt bovenbuis en staande zadelbuis (center).


Voor het bepalen van het frame volstaat het de tussenbeenlengte (opgemeten blootvoets en met de hielen een 2tal cm uit elkaar) met 0.66 te vermenigvuldigen.  Zo bekomt u een getal die u naar onder dient af te ronden.  Renners en competitiesporters gebruiken daarom eerder de factor 0.65 !!


Het zadel
dient eveneens zorgvuldig afgesteld te worden.  De ideale hoogte afstelling = de tussenbeenlengte vermenigvuldigen met factor 1.08.  Voor kortstondige en explosieve krachttoeren is een iets hogere zadelstand aangewezen.  Het zadel mag men nooit zo afstellen om zittend op het zadel met de "voeten de grond te kunnen raken"! 

Niet enkel de zadel "hoogte" is belangrijk maar ook de "positie" van het zadel tov de trapas.
Hier wordt het echter belangrijk te weten wat men van zichzelf verlangt.  De stand van de staande zadelbuis speelt hierbij een zeer belangrijke rol.  Hoe groter de hoek tussen de "liggende bovenbuis" en "staande zadelbuis", hoe meer rechtop die zadelbuis zal staan en hoe meer je recht op de trapas zal zitten.
Hoe dichter men op de trapas zit hoe meer kracht men kan aanwenden maar dit valt dan ten nadele van het comfort en souplesse.  Een vuistregel kan men in ieder geval hanteren; zittend op het zadel met de crang horizontaal en de voet op het pedaal, laat men een schietloodje zakken vanop de knieschijf, deze dient dwars door de as van de trapper te gaan.

Volgende tabel met de afstand tussen de zadelpunt en het midden van de trapas is enkel  richtgevend. (veel hangt af van de lenigheid en de afstanden die moeten gereden worden)

Tussenbeenlengte van; Afstand zadelpunt tov midden trapas
74cm tot 79cm 3.5cm tot 6.5cm
80cm to 82cm 6.0cm tot 7.5cm
83cm tot 86cm 7.0cm tot 8.5cm
87cm tot 90cm 8.0cm tot 9.5cm

 

Voor de afstand zadel - stuur (lengte stuurpen) is enige speling mogelijk.
Hoe langer de romp en de armen hoe groter de afstand hier mag zijn.  Het spreekt voor zich dat de zadelpositie (tov de trapas) hier ook een belangrijke rol in zal spelen.  Een zeer eenvoudige regel is de onderarm met de elleboog plaatsen tegen de zadelpunt en de gestrekte hand + 2vingers, dit geeft de gemiddelde afstand aan. (zie foto)
 

 

De stuurhoogte tov het zadel moet voor een goede aërodynamica steeds een stuk lager staan.
Afhankelijk van de tussenbeenlengte kan men volgende tabel gebruiken;   
 

Tussenbeenlengte van; stuurhoogte = zadelhoogte - ............
75cm tot 78cm 4cm tot 6cm
79cm tot 82cm 6cm tot 8cm
83cm tot 86cm 7cm tot 9cm
87cm en meer 8cm tot 10cm