Een nieuwe racefiets aanschaffen
vergt nogal wat voorbereiding. In deze bijlage helpen we u graag een
handje. Wat we wel kunnen stellen is dat de theorie niet altijd strookt met
de praktijk. U goed voelen op de fiets is en blijft nog steeds het
voornaamste. Destijds had Fignon 2 jaar nodig om "zijn" ideale zadelhoogte
te vinden ...u ziet maar...
Bij aankoop van een race fiets
dient men rekening te houden met een 7 tal lichaamsmaten waarvan enkel de
belangrijkste hier verder besproken worden;
Tussenbeen
lengte |
Lengte
dijbeen |
Lengte
scheenbeen |
Lengte
romp |
Armlengte |
Lengte
onderarm |
|
|
|
|
|
|
De frame maat (hoogte) is de afstand
gemeten vanuit het center van de bracket as tot het snijpunt bovenbuis en
staande zadelbuis (center).
Voor het bepalen van het frame volstaat het de tussenbeenlengte
(opgemeten blootvoets en met de hielen een 2tal cm uit elkaar) met 0.66
te vermenigvuldigen. Zo bekomt u een getal die u naar onder dient af te
ronden. Renners en competitiesporters gebruiken daarom eerder de factor
0.65 !!
Het zadel dient eveneens zorgvuldig afgesteld te worden. De ideale
hoogte afstelling = de tussenbeenlengte vermenigvuldigen met factor
1.08. Voor kortstondige en explosieve krachttoeren is een iets hogere
zadelstand aangewezen. Het zadel mag men nooit zo afstellen om zittend op
het zadel met de "voeten de grond te kunnen raken"!
Niet enkel de zadel "hoogte" is belangrijk
maar ook de "positie" van het zadel tov de trapas.
Hier wordt het echter belangrijk te weten wat men van zichzelf verlangt. De
stand van de staande zadelbuis speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Hoe
groter de hoek tussen de "liggende bovenbuis" en "staande zadelbuis", hoe
meer rechtop die zadelbuis zal staan en hoe meer je recht op de trapas zal
zitten.
Hoe dichter men op de trapas zit hoe meer kracht men kan aanwenden maar dit
valt dan ten nadele van het comfort en souplesse. Een vuistregel kan men in
ieder geval hanteren; zittend op het zadel met de crang horizontaal en de
voet op het pedaal, laat men een schietloodje zakken vanop de knieschijf,
deze dient dwars door de as van de trapper te gaan.
Volgende tabel met de afstand tussen de zadelpunt en het midden van de
trapas is enkel richtgevend. (veel hangt af van de lenigheid en de
afstanden die moeten gereden worden)
Tussenbeenlengte van; |
Afstand zadelpunt tov midden trapas |
74cm tot 79cm |
3.5cm tot 6.5cm |
80cm to 82cm |
6.0cm tot 7.5cm |
83cm tot 86cm |
7.0cm tot 8.5cm |
87cm tot 90cm |
8.0cm tot 9.5cm |
Voor de afstand zadel - stuur (lengte
stuurpen) is enige speling mogelijk.
Hoe langer de romp en de armen hoe groter de afstand hier mag zijn. Het
spreekt voor zich dat de zadelpositie (tov de trapas) hier ook een
belangrijke rol in zal spelen. Een zeer eenvoudige regel is de onderarm met
de elleboog plaatsen tegen de zadelpunt en de gestrekte hand + 2vingers, dit
geeft de gemiddelde afstand aan. (zie foto)
De stuurhoogte tov het zadel moet voor
een goede aërodynamica steeds een stuk lager staan.
Afhankelijk van de tussenbeenlengte kan men volgende tabel gebruiken;
Tussenbeenlengte van; |
stuurhoogte = zadelhoogte - ............ |
75cm tot 78cm |
4cm tot 6cm |
79cm tot 82cm |
6cm tot 8cm |
83cm tot 86cm |
7cm tot 9cm |
87cm en meer |
8cm tot 10cm |
|